26 października 2017
Poradnia
Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna
Celem poradni jest wspomaganie rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz udzielanie dzieciom, młodzieży, ich rodzicom, opiekunom, nauczycielom i wychowawcą pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej. Poradnia z założenia jest placówką usługową i ogólnodostępną, a korzystanie z jej pomocy jest dobrowolne i bezpłatne. Swoim działaniem obejmujemy miasto Złotoryja i Powiat Złotoryjski. Pod naszą opieką łącznie znajduje się 5870 dzieci (dane z roku szkolnego 2023/2024). Poradnia dysponuje wieloma nowoczesnymi gabinetami i salami terapeutycznymi.
Zajmujemy się:
- wczesnym wspomaganiem rozwoju i terapią dzieci ze znaczną niepełnosprawnością,
- diagnozowaniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- terapią indywidualną, terapią grupową, terapią rodzin, socjoterapią
- diagnozowaniem przyczyn trudności dzieci w nauce,
- diagnozowaniem i poradnictwem w sprawach trudności emocjonalnych dzieci i młodzieży (w tym trudności wieku dorastania),
- przygotowaniem uczniów do wyboru kierunku kształcenia i wyboru zawodu,
- prowadzeniem banku informacji o szkołach, zawodach, formach dokształcania,
- opieką logopedyczną,
- promocją zdrowia i zdrowego stylu życia
- profilaktyką uzależnień
Opiniujemy wnioski dotyczące:
- wcześniejszego podjęcia obowiązku szkolnego,
- odroczenia od obowiązku szkolnego,
- odroczenia od obowiązku szkolnego przez dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły ponadpodstawowej ucznia z problemami zdrowotnymi,
- dopuszczalności pracy dzieci,
- określenia preferencji zawodowych ( zatrudnianie młodocianego w celu przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu),
- podjęcia przez ucznia indywidualnego toku lub programu nauki szkolnej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- określenia możliwości intelektualnych,
- określenia poziomu wiadomości i umiejętności dziecka/ucznia
- specyficznych trudności w nauce: dysleksja, dysortografia, dyskalkulia , dysgrafia
- zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego
- wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania,
- trudności w zachowaniu / problemów emocjonalnych
- ustalenia oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z zaburzeniami
Zasady zgłaszania dziecka na badanie psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne lub zajęcia terapeutyczne są następujące:
- dzieci w wieku od 0 do 18 lat przyjmowane są na podstawie pisemnego wniosku rodziców lub opiekunów prawnych,
- dzieci powyżej 18 roku życia mogą zgłaszać się same i uzyskać pomoc.
W celu pełnego i dobrego zdiagnozowania dziecka często niezbędne jest dołączenie opinii o dziecku ze szkoły od wychowawcy lub nauczyciela przedmiotowego.
Pełne badanie psychologiczno-pedagogiczne trwa od 3 do 4 godzin. Niekiedy potrzebna jest wielokrotna wizyta w Poradni.
Po badaniu rodzice uzyskują informację:
- o wynikach badania,
- wskazówki do pracy z dzieckiem,
- porady dotyczące innych form pomocy, w tym na terenie poradni.
Na wniosek rodziców wydawana jest pisemna opinia o dziecku. Za ich zgodą opinię otrzymuje także szkoła, przedszkole lub inne instytucje społeczne.