24 lutego 2025
Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci - NEUROFLOW
Powiatowy Ośrodek Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Złotoryi w ramach innowacji pedagogicznej w I półroczu roku szkolnego 2024/2025 prowadził terapię Neuroflow, którą zostało objętych pięcioro dzieci. Każde z nich odbyło 24 sesje terapeutyczne, co łącznie dało 120 zrealizowanych sesji terapeutycznych. Dodatkowo, przeprowadzono 46 diagnoz pod kątem występowania ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego.
Neuroflow to interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (centralnymi zaburzeniami słuchu) oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń od 4 roku życia. Wymaga od dziecka skupienia uwagi, aby jak najlepiej odpowiadało na stawiane przed nim zadania. Stopień trudności zadań dostosowywany jest do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Trening słuchowy składa się z modułów, które odpowiadają potrzebom każdego z typów klinicznych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Program jest dostosowany do kilku poziomów rozwojowych, od wieku przedszkolnego do młodzieży.
Dzieci w sesjach terapeutycznych uczestniczyły systematycznie (2 razy w tygodniu). Chętnie i z dużym zaangażowaniem podejmowały się wykonywania zadań.
Wraz z upływem czasu obserwowano obniżenie poziomu stresu przy wykonywaniu trudnych zadań, a także wzrost pewności siebie w działaniach o charakterze edukacyjnym.
Wyniki uzyskane z kontrolnych diagnoz, które zostały przeprowadzone u wszystkich dzieci po odbytym module, wskazują na znaczny progres w uzyskanych parametrach m.in. :
- nastąpiła poprawa w różnicowaniu dźwięków mowy,
- wydłużyła się koncentracja i uwaga na wykonywanych zadaniach,
- poprawiła się pamięć i uwaga słuchowa, umiejętność rozumienia złożonych poleceń werbalnych,
- rozwinęła się mowa i prawidłowa artykulacja
W efekcie nastąpiła poprawa wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową, a także poprawa komunikacji z rówieśnikami, polepszenie relacji społecznych.